№ 2
Permanent URI for this collectionhttps://ir.nasoa.edu.ua/handle/123456789/1513
Browse
Browsing № 2 by Author "Денисюк О. Я."
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Фахова передвища освіта у країнах Європейського Союзу: огляд, статистичний аналіз, кращі практики(Національна академія статистики, обліку та аудиту, 2025) Лєснікова М. В.; Денисюк О. Я.У статті розглянуто особливості функціонування фахової передвищої освіти у країнах Євросоюзу. Актуальність дослідження зумовлена започаткованими активними процесами інтеграції української освіти у європейській простір, тому важливим є дослідження того, як саме функціонує система фахової передвищої освіти у країнах Євросоюзу, яка її роль, форми здобуття та зв’язок із ринком праці. Мета статті – дослідження функціонування фахової передвищої освіти у країнах Євросоюзу, статистичний аналіз її основних показників та огляд кращих європейських практик. Встановлено, що програми фахової передвищої освіти, або короткого циклу вищої освіти здебільшого реалізуються у громадських коледжах і тривають два роки. Вони відіграють важливу роль у забезпеченні швидкого доступу до працевлаштування, кар’єрного зростання та подальшого здобуття вищої освіти. Попри те, що частка здобувачів, які навчаються за цими програмами, становить у середньому 8% від загальної кількості студентів, популярність програм короткого циклу вищої освіти серед населення країн Євросоюзу поступово зростає. Така динаміка зумовлена запровадженням студентоорієнтованих механізмів навчання, що забезпечують доступ до здобуття освіти для широкого кола осіб – як випускників професійно-технічної освіти, так і працюючих. Програми короткого циклу вищої освіти сприяють реалізації концепції навчання впродовж життя, оскільки є доступними для дорослого населення. Найбільш затребуваними напрямами підготовки в межах таких програм є “Бізнес, адміністрація та право”, “Послуги”, “Інженерія, виробництво та будівництво”, “Охорона здоров’я та соціальне забезпечення”. Проаналізовано кращі практики Франції, Іспанії та Австрії, у яких за програмами короткого циклу вищої освіти навчалися близько 20% від загальної кількості осіб, що здобували вищу освіту. Досвід цих країн демонструє ефективність гнучких освітніх траєкторій і високі показники працевлаштування випускників, адже програми короткого циклу орієнтовані безпосередньо на ринок праці. Перспективним напрямом подальших досліджень визначено проведення порівняльного аналізу функціонування систем короткого циклу вищої освіти в Україні та країнах Європейського Союзу.