Акбаш К . С .Пасічник Н . О .Ріжняк Р . Я .Баранченко Є .2025-07-222025-07-222023https://ir.nasoa.edu.ua/handle/123456789/1937Акбаш К . С ., Пасічник Н . О ., Ріжняк Р . Я ., Баранченко Є . Формування ядра індексу Гірша педагогічних університетів України: гендерні особливості . Статистика України. 2023 . № 2 . С . 51–63 . Doi: 10 .31767/su .2(101)2023 .02 .06У статті розкрито результати дослідження, що проводилося з метою визначення гендерних особливостей складу групи авторів статей, які увійшли до ядра індексу Гірша за кожним педагогічним університетом України (згідно з базою даних SciVerse Scopus), а також аналізу факторів впливу на формування ядра індексу Гірша цих університетів у гендерному розрізі . Для цього були використані однофакторний дисперсійний аналіз та елементарні методи статистичного аналізу – обчислення відсоткових співвідношень та визначення індексів гендерної асиметрії . Гендерний аналіз груп авторів показав, що за наявності загального гендерного паритету в групах авторів статей, проіндексованих у базі Scopus, між групами авторів, статті яких входили до ядра h-індексу кожного університету, існує гендерна асиметрія на користь чоловіків . Така сама тенденція має місце і між гендерними групами авторів, статті яких потрапили до ядра h-індексу об’єднаного списку всіх педагогічних університетів України, причому щодо співвідношень як груп авторів статей, так і внесків груп у ядро . У результаті проведення серії однофакторних дисперсійних аналізів впливу на формування ядра індексу Гірша зовнішніх факторів було виявлено суттєву гендерну різницю за такими факторами: наявність/відсутність фінансування публікації (а саме: статі, які мають фінансування, характеризуються набагато вищим рівнем цитування); квартиль видання (статті, розміщені у виданнях першого квартиля, цитуються значно частіше); вік статті (що старша стаття, то більший у неї індекс цитування) . Разом з тим не виявлено впливу на формування ядра h-індексу педагогічних закладів вищої освіти (далі – ЗВО) таких чинників, як кількість авторів статті та вид доступу до статті (відкритий чи закритий) . Причому лише один фактор, а саме, наявність доступу до статті, можна характеризувати як гендерно паритетний . Навпаки, очевидною є гендерна різниця у розподілі за кількістю авторів у статтях, наявністю фінансування публікації, “віком” статті та у розподілі статей за виданнями перших двох квартилів .otherпедагогічні університети Україниядро індексу Гіршакількість цитуваньформування ядрагендерний паритетгендерна асиметріяфактори впливуФормування ядра індексу Гірша педагогічних університетів України: гендерні особливостіArticle